Diegem hijst zich uit het degradatiekluwen.

Misschien ten overvloede, de vooruitgeschoven match tegen Pepingen vrijdagavond was alweer van immens belang. Een kloof van 10 punten met de bedreigde plaatsen of een spleetje van 4 punten, daar moet geen tekening bij, begin februari, de maand waarin de teerlingen rollen.

Goed getraind deze week, en vooral ook bewust van de opdracht. Er viel nog iets goed te maken ook trouwens, de heenwedstrijd was zowat het minste wat Diegem liet zien dit seizoen. De match draaide in het begin voornamelijk om controle, vooral geen vroege tegengoal slikken, dus.

Tot halfweg de eerste speelhelft, toen de match plots in de plooi viel. Strafschop voor Pepingen, terecht naar horen zeggen. Baras, hij weer, zet zich achter de bal, Michiels zat er nog bij maar de bal ging binnen, toch op achterstand, verdorie. Maar direct na de aftrap volgt de overtuigende reactie van Diegem. Benamar stuurt De Koker weg, die keeper Deweerdt knap te grazen neemt, 1-1, alles terug in evenwicht, maar de mentale winst voor Diegem.

En dat blijkt helemaal zo’n tien minuten later. Een aanval zoals die er op het trainingsveld zo vaak ingeslepen wordt. Nu gaat De Koker de flank af, en Benamar tikt zijn voorzet voorbij Deweerdt.

Met de voorsprong op zak de rust in, de kaarten liggen goed dus. Maar het wordt een lange tweede helft waarin Diegem er niet in slaagt om de zaak af te maken en het is tenslotte Michiels die in de eindfase van de match de meubelen moet redden voor zijn maten.

Hoe dan ook, Diegem haalt de zespuntenmatch naar zich toe en zet wellicht de beslissende stap naar het behoud. Dergelijke conclusie durven maken begin februari is van een ongekende luxe. Er kan dus een verdiend feestje af. Straks op het Mosselfeest ontkurken we de beste wijn op het menu!

De vorige weken liep het dan wel wat stroef, vandaag staat Diegem toch weer mooi overeind. Dat krijg je wanneer iedereen voor elkaar in de loopgraven kruipt. Met deze boodschap onder de arm gaat de staf de volgende weken plannen en vorm geven. Hier en daar nog wat stof opkuisen en dan de blik scherp op de toekomst…

Thomas VerbovenErwin Hermans
Sam Lodewijckx