Zonder bonus naar de laatste derby’s.

KVC Lille United speelt al weken geen thuiswedstrijden meer. Moeilijkheden met de afwatering van hun speelveld verplichten de club uit te wijken naar gastvrije buren. Voor de wedstrijd tegen Diegem Sport werd op het laatste nippertje gekozen voor een bijveld op de site van ’t Kuipke, thuishaven van KVC Westerlo.

Een prima synthetisch veld met een beetje de sfeer zoals op ons eigen Calenberg in Diegem liet geen ruimte om enige onwennigheid in te roepen. Na een paar afgelastingen, ook door de problemen met hun speelveld, moest Lille op de koop toe op woensdag aan de slag tegen Rupel Boom. Met wie weet nog wat zware benen van de midweekmatch, maar zeker met een geweldige mentale opkikker door de onwaarschijnlijke remonte van 0-3 naar 4-3 verschenen de Kempenaren aan de aftrap.

Diegem begon aan de wedstrijd als een sneltrein. Hoge druk, goeie opbouw, verticaal spel, combinaties en diepgang en ook meerdere doelkansen passeerden de revue. Twee kopballen gingen over het doel en keeper Pauwels haalde een poging van Deflem uit de hoek. Het was wachten op een doelpunt maar het bleef ook wachten. Een halfuur zat het goed, en dan sluipend valt het weg. Hoe komt dat dan? Een paar spelers die terugkeren uit blessure en toch wat minder fit blijken of zich hoeden voor de inspanning te veel? Een metertje inhouden hier of een reactie te weinig is genoeg om zand in de machine te strooien. Aanspeelmogelijkheden krimpen en het tempo valt terug. En dan gaat Diegem zowaar voetballen in de kwaliteiten van de tegenstander. Dat is dus vragen om moeilijkheden en die kwamen er ook. Het bleef 0-0 tot aan de rust maar het beste spel vond Diegem niet meer terug. De thuisploeg werd gevaarlijker en Bostanci  scoorde bovendien met een gelukje, de bal week af en viel met een boogje over Michiels.

Diegem wilde de gelijkmaker maar het spel werd er niet beter op. En toch vielen er nog doelkansen te noteren. Gody aan de tweede paal vocht met de bal, De Bouw schoot van dichtbij maar Pauwels redde met een reflex en een schot van Gody op weg naar het doel werd met een verdachte arm afgeblokt maar de penalty werd weggewuifd. Na een tweede doelpunt van de trefzekere Bostanci klapten de boeken dicht. Opnieuw laat Diegem het scoren na en betaalt het daarvoor met wat extra onrust.

Volgende week komt Tempo Overijse op bezoek en de week daarop trekt Diegem naar SK. Londerzeel. Ziedaar de laatst overgebleven Vlaams-Brabantse derby’s in tweede nationale. De kloof met de clubs uit de laatste wagon zo groot mogelijk houden is de realistische opdracht. Die afstand naar beneden toe is trouwens groter dan die naar de top vijfpositie. Maar we kijken niet naar boven, noch naar beneden. Twee wedstrijden met geschiedenis en nostalgie verdienen de volle aandacht van elke man in het groen-witte truitje!

Lille2

Tom LamberigtsNuri Tasdemir
  • Freddy 11/03/2024 at 19:23

Spijtig , heel spijtig! Zo mag het niet verder .Mannen laat zondag , nog is zien ,tot wat jullie in staat zijn en schenk jullie zelf, de staf en zeker de supporters is een mooie overwinning tegen Overijse !