Wolfijzers en schietgeweren.

Dat er op de weg naar het behoud in de tweede amateurreeks nog wolfijzers en schietgeweren klaarliggen voor Diegem Sport valt wel te voorzien. Soms duiken ze op onder de vorm van een sterke tegenstander, soms moet je ze zoeken in de eigen hoofden. Soms nemen ze de gedaante aan van een scheidsrechter, dan weer van een kooivechter zonder gewetensbezwaar. Vandaag kruisten ze allemaal het Diegemse pad.

De wedstrijd begon zenuwachtig en dus rommelig aan beide kanten. De bezoekers gingen op zoek naar een vroeg doelpunt, ontwikkelden iets wat op druk leek en dreigden met wat hoekschoppen en vrije trappen. Het verhaal van alle voorgaande wedstrijden dus, alleen sloeg de turbo van Diegem vandaag niet aan. Weinig venijnige tegenprikken en de snelle combinaties tussen de linies, kenmerkend voor het voetbal van de thuisploeg na de winterstop, bleven steken in de goede bedoelingen.
Toen de snelle voorsprong voor de bezoekers achterwege bleef namen de zenuwen het ook bij hun over, inclusief verloren passes en knullige balverliezen, en het kijkstuk voor de vele toeschouwers werd er allengs niet beter op.

De blikken werden helemaal afgewend toen de jonge Diegemse spits Egerickx door een drieste Taelemans van het veld werd geschopt, op de draagberrie naar de kant moest en afgevoerd werd met de ambulance. De dader mocht monkelend blijven staan. Diegem reageerde. Na een verre inworp van Denayer werd de bal opgepikt door Mertens en Heyvaert kon zijn beweging met de arm niet bedwingen. Jacobs zette de penalty feilloos om en Diegem kwam op voorsprong.

Even later was het bijna 2-0 toen Denayer de bezoekende defensie opengooide met een gemeten pas op de oprukkende Vyncke, die echter iets te overhaast op doel besloot. Het moment ging verloren voor Diegem, al helemaal toen een verre bal in de loop van Claes belandde die met een fijne lob Michiels verschalkte. Diegem geraakte dus niet met de voorsprong de rust in, en belandde na de herneming helemaal in de touwen.

Vanderelst gooide zich met de rug in de lijn van de bal op een poging van Borahsasar. De ref gokte op strafschop, dat viel nog te verwachten. Maar de rode kaart voor Vanderelst, die alleen diende om zijn beslissing kracht bij te zetten, was totaal onverdiend én beslissend voor de rest van de partij. Een beresterke Michiels haalde de penalty nog wel uit de hoek, maar de numerieke minderheid werd Diegem fataal. Overijse kwam op voorsprong via Borahsasar, Michiels hield de thuisploeg nog overeind met een geweldige reactie op een poging van Claes, maar moest zich gewonnen geven toen Vander Elst werd vrijgespeeld en kalm afwerkte.

Hoe groot is de averij? De klassering ziet er nog zo slecht niet uit. Diegem staat nog op de twaalfde plek, boven de degradatiezone en dus ook boven Overijse, maar de puntenverschillen zijn natuurlijk verwaarloosbaar klein. Ongetwijfeld zal Diegem haar geweldige remonte niet zomaar te grabbel gooien, daarvoor is dit team te hecht geworden. Maar het mogelijk lange tijd uitschakelen van Egerickx verwijst een propere en sportieve strijd naar de prullenmand.

Overijse3