Wat is er aan de hand in Vlaams-Brabant?

Londerzeel tegen K. Diegem Sport. Werd op zondag 24 maart 2024 de laatste derby in de hoogste nationale reeksen in Vlaams-Brabant gespeeld? Feit is dat de kalendermaker Diegem Sport dwong om in twee achtereenvolgende speeldagen het lot van de laatste vertegenwoordigers uit Vlaams-Brabant in tweede nationale te bezegelen. Niet dat Tempo Overijse of SK. Londerzeel hun competitie verloren in deze ultieme matchen, de onomkeerbare kloof werd al veel vroeger opgebouwd, maar het voelt toch wankelen tussen twee gedachten: trots dat Diegem Sport haar plek in deze reeks verdiend handhaaft en bovendien goed onderweg is naar de linker kolom, waar het op basis van wat er op de mat te zien was dit seizoen gewoonweg thuishoort. Maar ook bevreesd om zich heen kijkend en alle gevestigde clubs uit de omgeving ziet verdwijnen of naar beneden tuimelen. En als we de rangschikkingen in derde nationale er nog eens bijhalen dan wordt de ontreddering totaal. Een tijdelijk fenomeen? Of is meer aan de hand in Vlaams-Brabant?

De thuisploeg had ondanks de penibele situatie nog de energie gevonden om in de derby voluit voor de drie punten te gaan. Met veel goeie wil probeerden zij Diegem onder druk te zetten al bleef het gevaar beperkt tot één schietkans die ver over ging. Beetje bij beetje pakte Diegem de zaak stevig in handen en rond de twintigste minuut mocht Londerzeel het laatste restje hoop opbergen. Een eerste keer speelde Labiad op De Bouw die de bal in één tijd voor doel draaide. Daar duikt dan de onvermijdelijke Deflem op die subtiel in doel verlengde: 0-1. Nog geen minuut later zette Honshoven hoog druk tot de bal in de voet van alweer Deflem viel. Nog voor Roef besefte dat die ging trappen lag de bal alweer in het net: 0-2. Nog voor de rust vergat Diegem de score op te drijven zodat interim-coach Van Langenhove toch nog de kans kreeg om zijn team mentaal op te krikken voor de tweede helft.

Het was ‘onze’ Taqi die de Diegemse boot nog wat golfslag bezorgde. Hij scoorde meteen na rust de aansluitingstreffer met het bekende effect, terug hoop enerzijds en misschien weer twijfel anderzijds. Dit werd echter al snel weer rechtgezet na een wervelende solo van Gody op de achterlijn waarna hij de bal in de voet van Deflem speelde die zijn gemakkelijkste goal van de middag kon scoren: 1-3. Nog was Taqi niet overtuigd, hij dook op aan de tweede paal en schoot zijn tweede doelpunt langs Michiels:2-3. Nu vond Diegem het welletjes, een snelle tegenaanval waarbij Deflem Egerickx bediende die knap binnenknalde. Uiteindelijke zette Diegem de kroon op het werk toen Egerickx een diepe bal van De Bouw in de schoot van Deflem kopte die, het zal u niet verbazen, zijn vierde treffer binnenlegde: 2-5!

Het wordt dus puin ruimen voor SK. Londerzeel, een vaste waarde in de nationale reeksen. Diegem mag dan weer met gerust gemoed de volgende partijen afwerken richting linker kolom. Om te beginnen 6 april tegen Bocholt op Calenberg, afspraak: 19.30 uur.