Top vijf, mooie plek is dat!

Het is u misschien niet direct opgevallen maar de tweede periode in de competitie is net afgelopen. In de eerste periode die na tien speeldagen afgesloten werd stond Diegem op een dertiende plaats en haalde het 12 punten binnen. Na twaalf wedstrijden voetballen in de tweede periode eindigt Diegem op de tweede plaats met maar liefst 25 punten, alleen Hades Hasselt doet beter. In de volledige stand na tweeëntwintig wedstrijden zijn onze jongens de top vijf binnengeslopen!

Je kan er dus niet omheen dat ons team een forse evolutie doormaakt. Vooral omdat het lijstje geblesseerden dit seizoen toch behoorlijk groot is. De gelegenheid natuurlijk voor enkele jongeren om de stap naar het eerste elftal wat vroeger dan voorzien te zetten. Fijn is dat allemaal in het licht van de Diegemse missie. Jeugdtrainers en begeleiders die altijd wat in de schaduw werken zien hun inspanningen beloond wanneer opnieuw een jonge kerel het wedstrijdblad van het eerste team haalt. Langs de andere kant ook een dikke pluim voor onze staf, die bij afwezigheid van een titularis niet eindeloos gaat schuiven maar resoluut een jonge speler durft te lanceren. Terzijde: leider Hades Hasselt werkt min of meer met een vergelijkbare visie en staat eerste in de stand, is er een kentering op til?

De opdracht tegen Beerschot B kon je met recht link noemen. Na een reeksje successen tegen toppers op bezoek bij de laatste in de stand loert de onderschatting om de hoek. Niet vergeten ook dat datzelfde Beerschot op de vijfde speeldag Diegem in eigen huis met 1-3 klopte.

Diegem deed wat het moest doen. Openend met felle druk vooruit dwong het de Beerschotdefensie bij de eerste de beste aanval in de fout. De owngoal van Sqalli Houssaini na een strakke voorzet in minuut vier maakte het wellicht allemaal wat makkelijker. Al bleef het opletten geblazen want een tweede treffer bleef lang uit. Met de rust in aantocht stak Honshoven knap door naar Deflem die keeper Hosten omspeelde en de 0-2 op de bordjes plaatste.

Na de rust trok de thuisploeg vrank en vrij naar voren en Diegem kreeg wat ruimte én kansen  om via een derde treffer de doodsteek te plaatsen. Die treffer bleef echter uit en dus bleef er wat te veel spanning hangen tot het einde, zelfs toen de thuisploeg met tien verder moest na een tweede gele kaart voor Kaisi. Een schot op de lat was het enige echte wapenfeit van Beerschot al moest Michiels nog een verre uithaal over het doel tikken.

Niet de beste match vandaag van Diegem dat de voorbije weken zo’n sprankelend voetbal bracht. Maar de overwinning is binnen en een eenvoudige ‘opdracht geslaagd’ dekt de lading. Volgende zaterdagavond om 20 uur wacht Racing Mechelen, wat weggezakt de laatste tijd maar misschien net daarom is extra waakzaamheid op zijn plaats!

Tom PatrouilleQuinten Straetmans
Tom Glazemaekers