Stunt tot de tweede macht.

Ha, hier gebeurt wat in Hasselt… Veel volk op de tribunes, zo’n 1250 man schatten we maar het kunnen er meer zijn, heel zeldzaam tegenwoordig op dit niveau. Veel camera’s en animo ook, en een Johnny die je welkom heet. Je mag er van denken wat je wil, Sam en Rik hebben in korte tijd iets neergepoot in de Limburgse hoofdstad. Maar daarover straks meer.

Eerst eens kijken of de kater van de rampzalige negentigste minuut vorige zondag tegen Wezel Sport weg te spelen viel op de wat hobbelige grasmat van de fiere leiders in tweede nationale B. Diegem Sport liet er niet te lang twijfel over bestaan. In de eerste minuut al dwong het een corner af. Mauen stuurde de bal voor doel waar Deflem hem op de dwarsligger kopte! Het had zomaar meteen 0-1 kunnen zijn. Er volgden tien minuten waarin Diegem zonder schroom de partij naar zich toe trok. Lokando loodste Deflem knap doorheen de Hasseltse defensie tot oog-in-oog met Ghijsens. Zo heeft ie ze graag en hij schoot de bal onhoudbaar langs de thuiskeeper. Allemaal veel plezanter dan een penalty, voorwaar. Dit had Johnny niet verwacht verdorie, hij moest lang rommelen in zijn papieren voordat hij de naam van Deflem door de luidsprekers kon jagen.

Schrikken dus voor alle Hasselaars, die hun laatste drie wedstrijden wonnen en resoluut een gooi naar de titel koersen. Diegem speelde in die hele beginfase met overgave en branie en het was voor de thuisploeg zwoegen om iets dat op een doelkans leek op de mat te leggen. Het evenwicht werd wel wat hersteld zodat Diegem ook Ghijsens het vuur niet meer aan de schenen kon leggen.

De tweede helft begon zowaar zoals de eerste! Met direct een prima doelkans voor Mauen die de veilige 0-2 echter niet op het bord getimmerd kreeg. De thuisploeg probeerde het tempo omhoog te krijgen maar het bleef ook heel erg oppassen voor de vlijmscherpe overnames. Twee doelpogingen van Hasselt gingen over en op één plaatsbal moest Michiels alle zeilen bijzetten, hij bleef overeind en met hem de clean sheet. Aan de overkant gingen ook een paar keer de alarmbellen af tot de ingevallen Sulejmani uiteindelijk het vonnis voltrok. Alleen voor Ghijsens prikte hij de 0-2 tegen de netten zodat Diegem de ontglipte driepunter van vorige week direct kreeg rechtgezet.

Zoals gezegd groeit er iets in de traditieclub Sporting Hasselt. Het duo Sam Kerkhofs en Rik Verheye mobiliseert de stad en schaart de mensen rond een wervend project met professionele communicatie als baseline. Er sluipt dan wel eens een uitschuivertje in de snelle berichtgeving maar is dit niet veel leuker dan de zoveelste buitenlandse overname of investeerders die de hele ziel uit de oorspronkelijke clubs persen? Wij kunnen best wat humor smaken, onze jongens kaapten de bezoekersdeur als trofee van hun overwinning. Diegem velt de reus tot twee maal toe en dat is toch geweldig!

Hasselt0

Lander BultynckGerben Leten
Maarten Linart
  • Freddy 25/02/2024 at 16:55

Waarom verbaast deze schitterende zege mij niet ! Wel omdat, als Diegem over zijn volledige kern beschikt voor geen enkele ploeg , in deze serie moet onderdoen ! Hopelijk komen er geen blessures meer en dan gaan we zeker nog een mooi seizoen einde tegemoet ! Dikke proficiat mannen .

• Gorik Kaesemans 25/02/2024 at 16:10

Prachtig verslag van een al even prachtige wedstrijd. Diegem kwam eigenlijk nooit echt in de problemen, wat niet kon gezegd worden van Sporting Hasselt. Van de fiere leider in tweede nationale B verwacht je meer. Hun spel was bij momenten even hobbelig en onsamenhangend als hun grasmat, enkel de randanimatie was op niveau.
    En de jongens van de Koninklijke uit Diegem uiteraad. Die speelden een heel volwassen wedstrijd en bewijzen dat ze eigenlijk in de top 5 van deze competitie thuishoren.