Het toeval beheersen.

Sport kan geweldig spannend en aangrijpend mooi of pijnlijk zijn. Coaches en atleten proberen doorslaggevende factoren te herkennen en er invloed op uit te oefenen. Technische vaardigheden, fysieke paraatheid, mentale kracht of broosheid, samenwerking binnen een team of een groter geheel en impact op de wedstrijdleiding. Zoveel verschillende aspecten kunnen ontwikkeld en getraind worden en bepalen voor een groot deel de verhoudingen tussen sporters en tussen teams, waarmee ze hun positie innemen aan de start en in het verloop van een wedstrijd of een competitie. In een sport of circus zoals het formule 1 racen komt de techniek daar nog bij, van de wagen, de motor of de banden… Laat ons eerlijk zijn: je houdt van het circus of niet maar het sportmoment van dit weekend was niet Hasselt tegen Diegem natuurlijk, maar wel de race om de wereldtitel tussen Mercedes en Honda, tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen.

Diegem startte goed in Hasselt: na vijf minuten stond de 0-1 al op het bord, met een erg knappe aanval die tot een schot op doel leidde van Deflem. Ghijsens pareerde maar kon de bal niet bijhouden en de goed gevolgde Samba Ndione schoot vanuit een scherpe hoek handig binnen. Diegem hield vast aan de voorsprong en veel antwoord had de thuisploeg voorlopig niet. Een keertje protest bij een duel in het strafschopgebied, kwestie van de ref wat te masseren voor wat nog komen zou. En kijk, dat lukte. Met de rust in zicht werd een hoekschop achteruit gelegd naar de inlopende Lenaerts die twee keer mocht aanleggen, twee keer geblokt ook, in een kluwen van spelers. Het gecumuleerd protest lijmde de ref en die wees naar de stip. Maus zette de penalty om en alles was te herdoen voor Diegem.

Hamilton kon in de eerste bocht de polepositie van Verstappen overnemen en toonde vervolgens zijn klasse toen die hem in de binnenbocht passeerde. Hamilton zag zijn kans, mocht de baan af om de aanrijding te voorkomen en sneed vervolgens de hele volgende bocht af. De volgende rondes lang ging Hamilton ervandoor en bestookte de teambaas van Honda de wedstrijdleiding met protesten, maar die gaf geen krimp, nog niet.

In de tweede helft toonden beide ploegen de wil om de overwinning naar zich toe te trekken. Er volgden wat mogelijkheden maar het was toch vooral doelman Ghijsens die de thuisploeg behoedde voor een nieuwe achterstand. Tien minuten voor affluiten wist Bracké de ruimte te benutten en schoot Hasselt naar de overwinning. Want hoe straf Diegem zich vervolgens nog weerde met drie-vier mooie doelkansen koos het toeval de kant van de Limburgers. Een poging op de paal, een schot over het doel en een gedevieerde bal die door Ghijsens met een ultieme reflex geweerd werd leidde ertoe dat Diegem opnieuw zonder punten achterbleef.

De situatie is compleet uitzichtloos geworden voor Verstappen maar een crash op het circuit noopt de wedstrijdleiding tot de safety car om de brokken op te ruimen. Verstappen wisselt nogmaals slim de banden, het hele veld kruipt in elkaar achter de safety car en er blijft nog één ronde te rijden wanneer de baan weer vrijgegeven wordt. Plots bevindt Verstappen zich weer in het spoor van Hamilton omdat de wedstrijdleiding de gedubbelde racers ertussenuit haalt, reglementair in orde maar overhaast uitgevoerd om de race om de titel niet achter de safety car te laten eindigen. Verstappen grijpt zijn kans op nieuwe banden én de titel!

Diegem klopte veertien dagen geleden Londerzeel en die winnen dit weekend overtuigend van Lyra-Lierse met 4-1. Alle verhoudingen in acht genomen hebben we echt geen onaardig ploegje, kunnen we de strijd aan met elke tegenstander maar halen we voorlopig te weinig punten. Hoe leer je dat, het toeval naar je toe halen?

WDB

Hasselt2

Erik BuryStijn Lehembre
Wesley Ketels