Diegem weigert te verliezen!

De korte verplaatsing naar KRC Mechelen zaterdagavond is ook een korte verplaatsing naar de geschiedenis. De legendarische voetbalcommentator Rik De Saedeleer verdwijnt stilletjes aan uit het collectieve geheugen van de nieuwe generatie, laat staan dat zij zich Rik als voetballer voor de Racing nog zouden kunnen voorstellen. Nog verder terug verdient Oscar Vankesbeeck alle eer, als voetballer en scheidsrechter, als voorzitter van de Belgische voetbalbond, maar bovenal als weerstander van de Duitse bezetter in de jaren ’40. Voor wie ooit de gelegenheid krijgt om in de ontvangstruimte van de club op het schoon verdiep van het Vankesbeeckstadion zijn noodlottig verhaal te horen uit de mond van huidig voorzitter François De Keersmaecker: een stukje verhaal van Vlaanderen…

En nu naar het huidige voetbal. Diegem Sport bolt in alle bescheidenheid als een trein doorheen de competitie 22-23, dat mag je toch zeggen als je vanaf oktober in 17 wedstrijden slechts twee keer verloren hebt? Ook vandaag tegen KRC Mechelen, waar beide ploegen één speelhelft voor hun rekening namen, hield een strijdend Diegem zich aan de degelijke voetbalwaarheid: “als je niet kan winnen, zorg dan dat je niet verliest”. Daar kwam het zowat op neer.

Diegem deelde in de eerste speelhelft het grootste deel van de lakens uit en kwam al in de zesde minuut op voorsprong bij een snelle doorbraak over rechts, waarbij Struys in zijn kenmerkende stijl de ruimte in stormde. Hij gooide de bal voor doel en Sulejmani, vanaf de aftrap in de ploeg voor de geblesseerde Egerickx, ging in duel met de verdediging. De bal glipte door richting tweede paal en Deflem die weet waar de peren hangen kanjerde de bal uit een schuine hoek hoog in het doel. Het doelpunt kwam als een mokerslag op de hoofden van de groenwitten neer en dit sleepten ze de hele eerste helft mee. Het gelegenheidsblauw van Diegem flitste het meest en er kwamen een paar mogelijkheden voor een tweede goal.

Na de rust slaagde Mechelen er in om toch nog een versnelling hoger te schakelen en Diegem moest allengs wijken onder de druk. Net wanneer de storm een beetje ging liggen scoorden zij de gelijkmaker toen Harrou de ruimte vond en de bal langs Michiels in doel schoof. De thuisploeg die de gelijke spelen opstapelt in deze periode ging resoluut op zoek naar de overwinning. Diegem werkte zich de naad uit de broek en wist de schade te beperken tot die ene goal. Daarvoor was wel een steengoede Michiels nodig om een lage schuiver via de paal uit de hoek te halen en een redding op de lijn door Van Lautem. Maar het had ook anders kunnen uitdraaien want Diegem bleef ook loeren op de tegenaanval. Denayer liep bal aan de voet doorheen de Mechelse verdediging en schoot maar net voorlangs.

Beide ploegen moesten uiteindelijk tevreden zijn met de puntendeling, met iets mindere goesting vanwege de thuisploeg. Met één puntje telkens erbij maak je tenslotte geen grote sprongen in de klassering! Nou? Diegem sluipt met dit ene puntje wel in de top vijf, hoor. Dringen met Tongeren voor stekje vier.

Volgende week komt RC Hades Hasselt op bezoek, een club naar ons hart, want een vergelijkbare visie over jeugd en doorstroming met Diegem Sport. Hades verloor onverwacht tegen Turnhout en is zijn eerste plaats kwijt aan een sterk Cappellen. Zij zullen dit zondagmiddag ongetwijfeld willen rechtzetten. Supporters, wees erbij!

Racing1

Yoran Van OpstalNemo Van Hoof
Thomas Fiers
  • M-side 20/02/2023 at 17:16

Zou mooi zijn de 40 punten halen eind februari….de steak ligt klaar

• Freddy 20/02/2023 at 15:50

Mooie prestatie ,op verplaatsing, proficiat mannen ! Zondag liefst nog een tandje meer steken ,als dat lukt en thuis is comfortabel winnen ,dat zit er zeker in !