De laatste twijfelaars gaan overstag.

Het derbygevoel wordt stilaan een nostalgisch fenomeen. Dat mag je vooral toeschrijven aan het opdrogen van de lokale verankering in vele clubs. Bestuur en supporters maken zich nog graag op voor een pittige burenstrijd, voor veel spelers-passanten is het gewoon de volgende wedstrijd, een job as usual. Diegem Sport ontsnapt hier gelukkig nog aan en plukt daar ook de vruchten van.

De wedstrijd op Calenberg tegen Tempo Overijse had uiteraard ook haar intrinsiek belang. Voor Tempo was het een laatste kans om Diegem weer in de fuik van de degradatiekandidaten te lokken, voor Diegem zelf wellicht de definitieve bevrijding van de laatste kopzorgen. Er daagde nog best wat volk op en de wedstrijd startte onder tromgeroffel van de rode aanhang. Geen van beide partijen wist in de eerste helft het laken naar zich toe te trekken. Diegem drong wel eens aan via een tempoversnelling maar kon verder geen uitgespeelde kansen versieren. Overijse kon evenmin Michiels aan het werk zetten of het moest met wat plukwerk zijn op enkele verre voorzetten. Stevig verdedigend werk leidde trouwens tot wat bitsiger fouten langs beide kanten. De thuisploeg puurde wat spanning uit enkele vrije trappen maar tot een doelpunt kwam het niet.

In de tweede helft probeerden de gasten wat hoger druk te zetten maar Diegem voetbalde er meestal netjes onderuit. Eén snelle centrale doorbraak van Overijse werd nog net voor het afdrukken afgeblokt maar in de volgende minuten zou Diegem de wedstrijd definitief naar zich toehalen. Labiad gooide de bal in het bereik van Egerickx die nog opgevangen werd maar de rebound werd door Mpanzu uit een scherpe hoek langs keeper De Vriendt geknald. Een kwartier later speelde Frix in de voet van Sulejmani die de doorlopende Deflem panklaar bediende. Oog in oog met de doelman deed Deflem wat hij doorgaans doet in dit soort situaties: de trekker overhalen! Hierna probeerde Tempo nog wel iets wezenlijk te forceren maar de veerkracht verdween hand-in-hand met het geloof.

Opdracht volbracht dus voor een volwassen Diegem. Je kan een paar keer stunten en een zes op zes halen tegen ‘De Spor’ Hasselt maar wellicht is een zes op zes tegen dit Overijse nog van groter belang. De druivenjongens moeten het vizier dan maar richten op Lille dat wie weet nog binnen bereik ligt. Voor Diegem daagt een zorgeloos einde van het seizoen aan de horizon, de uitdaging moet toch nog één keer in de linker kolom gevonden worden. Volgende week naar SK Londerzeel, de laatste derby van het seizoen…

Overijse0

Marijn Van GastelErwin Hermans
Yannick Wouters
  • Freddy 18/03/2024 at 16:48

Eerlijk blijven ,de vorige thuiswedstrijden ,viel alles een beetje tegen ,nu ,was het geluk aan onze kant, zonder die cruciale redding van Dien ,kon het ,er helemaal anders uitgezien hebben ! Dikke proficiat allemaal , voor dit resultaat !