Amateurvoetbal.

Tegen wie heeft Diegem Sport dit weekend feitelijk gespeeld?

Beetje vreemde vraag misschien bij aanvang van dit verslag maar ik neem u graag even mee op zoek naar KFC Houtvenne. Laat ons starten bij één van onze trouwste supporters die zaterdagavond pas tijdens de rust arriveerde op de wedstrijd. Nu heeft het misschien ook een beetje aan hem gelegen maar hij passeerde eerst een paar andere adressen vooraleer hij de juiste plek gevonden had. Wanneer we zelf via de website van onze gastheren zoeken dan begrijpen we hem evenwel.

Na een paar klikken stuiten we op een mooie ‘visie doorstroming’: 75% van de beloften moet uit de eigen jeugd komen, 20% van het A-team, dat is al (twijfelend) mooi. Zoiets scherpt altijd de aandacht bij wie tot Diegem Sport behoort. Een paar klikken verder vinden we onder jeugd de aankondiging van een intense samenwerking met KVC Westerlo. Wanneer we echter merken dat de kalender van het A-team uit 2022 dateert besluiten we dat verder zoeken hier weinig zin heeft.

Ter plekke toch wat nagevraagd en als we het goed begrepen hebben traint Nico Van Kerckhoven nu overdag de profs van het A-team (en dat zijn er wel enkele) en neemt Stijn Geys het ’s avonds over samen met de amateurs. Zo koken zij samen het soepje van de selectie. Tijdens de winterstop haalde de club nog zes nieuwe spelers met profcontract binnen en lieten ze vier man vertrekken. We vrezen een beetje dat de doorstroming uit de eigen jeugdwerking (viersterren van Double pass), samen met Geert Van Dessel, met stille trom vertrokken is.

Het wordt duidelijk dat het virus dat al langer doorheen het profvoetbal raast met alle buitenlandse investeerders én spelers , met kapingen van stamnummers, met een wildgroei van wintertransfers en het loslaten van lokale verankering en eigen jeugdopleiding zich langzaam maar zeker naar de basis van het Vlaamse voetbal toe beweegt. Een evolutie die Voetbal Vlaanderen best eens onder de loep neemt om vervolgens een strategie uit te tekenen waardoor clubs die de resultaten van een authentieke jeugdwerking zwart op wit op tafel kunnen leggen, veel meer erkenning en armslag krijgen.

De laatste (h)erkenning van KFC Houtvenne, de rood-groene kleuren, is blijkbaar ook in stilte gevallen. In hagelwit plunje verscheen de thuisploeg op het veld. De ref sommeerde zelfs Diegem, dat zich netjes in het blauw aanbood, om van kousen te wisselen. Dat was er toch even te veel aan.

De wedstrijd zelf nog even.

Onder het toekijkend oog van een handjevol plaatselijke toeschouwers (we schatten 25 man) was de thuisploeg uiteindelijk een maatje te groot voor Diegem. Na een snelle openingstreffer van Houtvenne kon Diegem de stand nog in evenwicht brengen via een knappe aanval die Deflem alleen voor Swinnen bracht. Diegem voetbalde nog best wat mogelijkheden bij elkaar, één kopbaldoelpunt van Mauen werd zelfs nog afgekeurd, maar kon het achterin niet dichthouden. Uiteindelijk moest debutant Kobe Ceulemans die de geschorste Michiels onder de lat verving zich nog drie keer omdraaien. Toch wat pech voor de beloftevolle jongeman (nog geen 17), die een verdienstelijke wedstrijd keepte.

Volgende zaterdag om 18.00 uur ontvangt Diegem Sport de City Pirates op Calenberg. Zij versloegen deze speeldag Jong KV Mechelen met 2-1.

Maar eerst gaat de focus bij de vele medewerkers van Diegem Sport naar het jaarlijkse Mosselfeest. Vanaf vrijdag 2 februari om 18.30 uur heten we u allen van harte welkom. Zaterdag gaat de keuken om 17.00 uur open en zondag om 11.30 uur.

Houtvenne4

Stef TheuwissenErwin Hermans
Janah Ibrahim
  • Johnny 29/01/2024 at 11:53

Is het niet mogelijk om achter het correcte en mooi opgestelde wedstrijdverslag het juiste adres van het veld van de volgende uitwedstrijd te vermelden? Bedankt

• Freddy 29/01/2024 at 09:46

Kom mannen ,vergeet vlug deze wedstrijd en pak zaterdag de drie punten !