11000! En ook volgend seizoen in tweede amateur.

Mogen we eens kritisch rondkijken in het Vlaams-Brabantse voetballandschap? Wanneer straks het doek valt over de competitie 2021-2022 vinken we alvast twee clubs aan in de tweede amateurklasse: SK. Londerzeel en K. Diegem Sport. Daar kunnen er nog twee of drie bijkomen na het spelen van de eindronden en dat zou best fijn zijn want anders blijft de derby tussen SK en KDS de enig overgebleven derby op dit niveau, gesteld dat KVK Tienen zich in de eerste amateurklasse weet te handhaven. Ook SK Pepingen-Halle en Olympia Wijgmaal kunnen zich nog redden maar dan moeten zij nog wel een ferme  eindsprint in de benen hebben.

Dit zijn ze dan, de Vlaams-Brabantse clubs in de hogere regionen van ons voetbal: OHL in de Jupiler Pro League, KVK Tienen in eerste amateur en SK Londerzeel en K. Diegem Sport in tweede amateur.

Mogen we hier een beetje fier op zijn, beste vrienden? In het bijzonder wanneer we nog wat dieper in de statistieken graven. Dat K. Diegem Sport kansen biedt aan spelers die in de jeugdafdeling van de club werden opgeleid is ondertussen een understatement. Dat de jongeren die in de A-kern worden opgenomen ook werkelijk speelminuten in het eerste elftal vergaren toont de effectiviteit van de jeugdwerking nog duidelijker aan. Maar als je tenslotte kijkt naar het aantal speelminuten dat die jongens gemaakt hebben dit seizoen en je beseft dat je ook volgend jaar op dit niveau kan spelen, dan begrijp je pas het wonder dat zich elk jaar opnieuw voltrekt in Diegem.

9917 speelminuten aub, met nog drie matchen te gaan! Trekken we het even door naar dertig wedstrijden dan sluiten we straks af met meer dan 11000 speelminuten. Een dikke proficiat naar de staf voorwaar, hoe ze die jonge bende talenten langzaam maar zeker naar het volwassen voetbal loodsen! Er is nog een weg te gaan, en wat extra routine is welkom, maar de toekomst voor KDS is verzekerd. Nu het nieuwe jeugdcomplex bijna afgewerkt is met als sluitstuk de aanleg van de extra synthetische velden en de buitenafwerking kunnen de jonge Diegemse voetballers in de beste omstandigheden naar een mooie toekomst werken. Een hartelijke dank u wel in hun naam voor alle inspanningen van het gemeentebestuur!

Over de laatste Vlaams-Brabantse derby in deze competitie tegen SK Londerzeel moeten we helaas kort zijn. Diegem begon goed aan de wedstrijd met zelfs enkele bescheiden mogelijkheden maar moest ook al snel de bank aanspreken nadat Beni Mpanzu geblesseerd uitviel. Er werd wat geschoven met de pionnen om het geheel bij elkaar te houden maar toen we tijdens de rust met Dominic Beckx onze papiertjes vergeleken konden we toch niets terugvinden over iets dat in de buurt kwam van een save van één van beide keepers. De wedstrijd was toen ook al wat bitsiger geworden en dat beterde er niet op na de rust. Belangrijkste slachtoffer werd Daimy Deflem die met een ernstige blessure aan de schouder naar het ziekenhuis werd afgevoerd. Geen van beide ploegen mocht echt aanspraak maken op de overwinning maar de bezoekers ritsten uiteindelijk de punten mee toen Van Der Veken te veel ruimte kreeg in de backarea. Hij schoot hem wel knap binnen, dat moet gezegd. Eens op voorsprong lag het spel voortdurend stil zodat Diegem nauwelijks de kans kreeg om er opnieuw wat vaart in te krijgen. En er dus ook niet in slaagde om de situatie nog recht te trekken.

Het werd dus toch nog even wachten op de andere uitslagen zondagnamiddag om volledig zekerheid te krijgen. Al zou je dat niet gezegd hebben in de kantine na de match waar de pintjes vlot aangevoerd werden, voorzienigheid zeker?

Londerzeel1

Arne De BeuckelaerSam Decroo
Toon Bonduel
  • Johnny 11/04/2022 at 17:43

Proficiat aan de ganse staf en zeker de spelers niet vergeten.
    Geef de supporters nog een mooie laatste thuiswedstrijd en dan dikken de puntjes nog wat aan. Staat altijd mooier dan juist geslaagd.
    We kijken al uit naar volgend seizoen.